Google
Blog > Komentarze do wpisu

Czarna lista Unii Europejskiej

No i stało się. Po wielu dyskusjach i politycznych obawach Unia Europejska opublikowała wreszcie w tym tygodniu czarną listę kompanii lotniczych, których część bądź całość floty nie będą miała prawa, od najbliższej soboty, nie tylko lądować na unijnych lotniskach, ale nawet korzystać z europejskiej przestrzeni powietrzenej. Dlaczego? Bo po prostu zostały uznane za niebezpieczne.

Lista ta została opracowana na podstawie wyników kontroli wykonywanych przez narodowe organy nadzoru lotnictwa, jakim wyrywkowo poddawane są zagraniczne samoloty podczas lądowań na europejskich lotniskach. Zdaniem brukselskich ekspertów kontrole te wykazały, w przypadku tych zakazanych kompanii, „trwałą niezdolność usuwania braków i usterek odkrywanych podczas tych kontroli”. Używane przez nie maszyny zostały określone jako generalnie „źle utrzymywane i przestarzałe”.

Nie należy się jednak spodziewać tego, że europejska czarna lista spowoduje jakąś wielką rewolucję na unijnych lotniskach i w zbliżającą się sobotę tysiące pasażerów narażone będą na odwołane loty. Znaczna większość zakazanych przewoźników już od dawnia nie lata do Europy, niektórzy z nich zawiesili swą działalność, a jeszcze inni przestali wręcz istnieć.

Nie jest na pewno zaskoczeniem, że według europejskiej listy kontynentem na którym lata najwięcej sypiących się samolotów jest Afryka. Spośród zakazanych 95 kompanii zaledwie kilkanaście nie pochodzi z Czarnego Lądu.

A teraz po kolei, państwo po państwie, jacy przewoźnicy uznali zostali przez Unię za niebezpiecznych:

  • AFGANISTAN: Ariana Afghan Airlines (wszystkie samoloty, poza leasingowanym od niedawna airbusem A310 o numerze rejestracyjnym F-GYYY).
  • BANGLADESZ: Air Bangladesh (zakaz obejmuje jedyny samolot posiadany przez tą kompanie – boeinga 747-200 w wersji cargo, który i tak, z powodów technicznych, od kilku miesięcy już nie jest w stanie wzbić się w powietrze).
  • DEMOKRATYCZNA REPUBLIKA KONGO: całkowicie zakazane są wszystkie kompanie zarejestrowane w tym kraju, czyli: Africa One, African Company Airlines, Aigle Aviation, Air Boyoma, Air Kasai, Air Navette, Air Tropiques, ATO – Air Transport Office, Blue Airlines, Business Aviation, Butembo Airlines, CAA – Compagnie Africaine d’Aviation, Cargo Bull Aviation, Central Air Express, CHC Stelavia, Comair, C0-ZA Airways, DAS Airlines, Doren Aircargo, Enterprise World Airways, Filair, Free Airlines, Galaxy Corporation, GR Aviation, Global Airways, Goma Express, Great Lake Business Company, I.T.A.B. – International Trans Air Business, Jet Air – Jet Aero Services, Kinshasa Airways, Kivu Air, LAC – Lignes Aériennes Congolaises, Malu Aviation, Malila Airlift, Mango Mat, Rwabika Bushi Express, Safari Logistics, Services Air, Tembo Air Services, Thom’s Airways, TMK Air Commuter, Tracep, Trans Air Cargo Services, TRACO – Transports Aériennes Congolais, Uhuru Airlines, Virunga Air Charter, Waltair Aviation, Wimbi Diri Airways. Jedyny wyjątek dotyczy największego przewoźnika tego kraju: Hewa Bora Airways - zakazana w UE jest cała jego flota oprócz lockheeda Tristara L-1011 o numerze rejestracyjnym 9Q-CHC.
  • GWINEA RÓWNIKOWA: zakazane są wszystkie kompanie zarejestrowane w tym kraju, czyli: Air Consul, Avirex Guinée Equatoriale, COAGE – Compagnie Aerée de Guinée Equatoriale, Ecuato Guineana de Aviacion, Ecuatorial Cargo, GEASA – Guinea Ecuatorial Airlines, GETRA – Guinea Ecuatorial de Transportes Aereos, Jetline Inc., KNG Transavia Cargo, Prompt Air GE, UTAGE – Union de Transport Aereo de Guinea Ecuatorial. KOMORY: Comores Air Service (cała flota).
  • KAZACHSTAN: Air BGB, GST Aero (całe floty).
  • KIRGISTAN: Phoenix Aviation i Reem Air (całe floty).
  • LIBERIA: zakazane są wszystkie kompanie zarejestrowane w tym kraju, czyli: International Air Services, Satgur Air Transport, Weasua Air Transport.
  • LIBIA: Buraq Air (zakazane są tylko cztery iliuszyny 76 wykonujące loty cargo, oraz jeden z trzech let L-410, noszący numer rejestracyjny 5A-DMT.
  • RWANDA: Silverback Cargo Freighters (cała flota).
  • SIERRA LEONE: zakazane są wszystkie kompanie zarejestrowane w tym kraju, czyli: Aerolift, Afrik Air Links, Air Leone, Air Rum, Air Salone, Air Universal, Destiny Air Services, First Line Air, Heavy Lift Cargo, Paramount Airlines, Star Air, Teebah Airways, West Coast Airways.
  • SUAZI: zakazane są wszystkie kompanie zarejestrowane w tym kraju, czyli: African International Airways, Airlink Swaziland, Jet Africa, Northeast Airlines, Scan Air Charter, Swazi Express Airways.
  • TAJLANDIA: Phuket Airlines (cała flota).

Unia Europejska podkreśla, że jej czarna lista jest listą dynamiczną – znaczy to, że będzie się zmieniać. Kompanie znajdujące się na niej, jeśli udowodnią że podwyższyły swe standardy bezpieceństwa, mogą liczyć na skreślenie z niej. A inne, które zostaną przyłapane na nototycznych zaniedbaniach mogą, oczywiście, zostać do niej dodane. Liczy na to m.in. Międzynarodowa Federacja Ofiar Wypadków Lotniczych, której przewodniczący, Gérard David, skrytykował UE za nie umieszczenie na liście żadnej kompanii charterowej z basenu Morza Śródziemnego, które – jego zdaniem – znane są z powtarzających się problemów technicznych.

Ten właśnie Tristar jest jedynym samolotem z floty Hewa Bora Airways, który może jeszcze latać do państw UE (fot: Jérôme Krier)


tags: , , , , .

piątek, 24 marca 2006, zwirekiwigura

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Globalna czarna lista latających gratów? z Aeroplan
Unia Europejska już od kilku lat ma własną 8222 czarną listę 8221 przewoźników lotniczych. Są to kompanie, bądź nawet całe państwa, które 8211 zdaniem europejskich ekspertów 8211 nie przykładają należytej wagi do międzynarodowych ... »
Wysłany 2009/07/15 01:24:10
Czarna lista kompanii lotniczych z Aeroplan
Oto najnowsza wersja, opublikowana zaledwie wczoraj europejskiej czarnej listy przewoźników . Unijne władze lotnicze uznały ich, bądź konkretne należące do nich samoloty, za niebezpieczne . Posłuży ona z pewnością za podstwę do utworzenia ... »
Wysłany 2009/07/15 02:20:48
Komentarze
Gość: Grzegorz, 193.239.220.*
2006/03/24 14:23:40
Ha! Fantastyczne sa strony internetowe niektorych z tych linii. Juz na podstawier ich wygladu powinno sie zakazac latania niektorym z nich!