Google
Blog > Komentarze do wpisu

Varig poza Star Alliance

Star Alliance, globalny sojusz do którego należy m.in. polski LOT, ma od dzisiaj o jednego członka mniej. Z ekskluzywnego klubu wykluczony został brazylijski Varig. Decyzja ta jest, jak łatwo sobie wyobrazić, bezpośrednią konsekwencją ubiegłorocznych kłopotów tego przewoźnika.

Mówiąc w dużym skrócie dzisiejszy Varig, nie jest tą samą firmą która przyjęta została do Star Alliance. Członkiem Star Alliance była Viação Aérea Rio-Grandense S.A., która zbankrutowała. To co lata obecnie pod nazwą Varig to zupełnie nowa spółka, założona w ubiegłym roku na zgliszczach bankruta VRG Linhas Aéreas S.A.. Star Alliance utrzymywał Varig w swych szeregach do końca stycznia, gdyż formalnie loty na rzecz nowego Variga wykonywał bankrut... Była to oczywiście czysta prawnicza hipokryzja tolerowana przez brazylijski rząd, aby głównie po to aby pozwolić nowej firmie przygotować się do pełnego wejścia na rynek. Z początkiem lutego brazylijski władze przeniosły jednak definitywnie wszystkie koncesje i certyfikaty na nową firmę. Oznacza to, że stary Varig stracił certyfikat operatora lotniczego (CHETA - Certificado de Homologação de Empresa de Transporte Aéreo), którego posiadanie jest podstawowym warunkiem członkowstwa w jakimkolwiek aliansie lotniczym...

Nowy Varig może może oczywiście rozpocząć skomplikowany proces składania kandydatury do uczestnictwa w Star Alliance. Nie wiadomo jednak, czy ten ostatni byłby zainteresowany – obecny Varig nie ma już nic wspólnego z dawnym lotniczym liderem Ameryki Południowej. Nie jest już nawet największym przewoźnikiem w swoim własnym kraju: wyprzedzają go TAM i low-costowy GOL. A z dziesiątek tras międzykontynentalnych pozostały jedynie loty do Frankfurtu i Toronto. Firma posiada flotę zaledwie 18 samolotów. Star Alliance będzie więc raczej musiał poszukać sobie nowego partnera w regionie. Ale jak już kiedyś pisałem łatwe to nie będzie – wolnych kandydatów wcale nie ma tak wielu.

Póki co Star Alliance postanowił uwieść najbardziej interesujących klientów. Członkowie varigowego programu lojalnościowego Smiles mogą przenieść się do programów tych przewoźników sojuszu, którzy latają regularnie do Brazylii (Lufthansa, Swiss, TAP, Air Canada, United, South African Airlines) zachowując swe dotychczasowe przywileje.

Niewykluczone natomiast, że z czasem nowy Varig zbliży się do sojuszu oneworld. Jego południowoamerykański filar, Lan Chile, poinformował, że pożyczył VRG Linhas Aéreas S.A ponad 17 milionów dolarów i nie wyklucza zamiany tej wierzytelności w udziały w nowym brazylijskim przewoźniku.

Star Alliance


tags: , , , , , , .

czwartek, 01 lutego 2007, zwirekiwigura

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Star Alliance wraca do Ameryki Łacińskiej z Aeroplan
Sojusz linii lotniczych Star Alliance , do którego należy także polski LOT, nie mógł w ostatnim czasie nazywać siebie sojuszem globalnym . I to mimo, że jest największym sojuszem na świecie. Od czasu upadku brazylijskiego Variga , i w ... »
Wysłany 2008/12/09 02:39:03
AviancaTACA i Copa w Star Alliance z tierralatina.pl - Ameryka Łacińska i Karaiby
Sojusz lotniczy Star Alliance znacznie zwiększył swą obecność w Ameryce Łacińskiej. Od dzisiaj jego członkami są AviancaTACA i Copa Airlines.... »
Wysłany 2012/07/02 03:31:27
Sojuszów bitwa o Amerykę Łacińską z Aeroplan
Zarówno Star Alliance , jak i SkyTeam przyjęły ostatnio pod swe skrzydła duże linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej. Co jednak nie oznacza, że lotnicza bitwa o ten region świata już się skończyła. Dla linii lotniczych Ameryka Łacińska to wciąż Ziemia ... »
Wysłany 2012/09/09 00:17:32