Google
Blog > Komentarze do wpisu

Kto weźmie portugalski TAP?

Polski LOT nie jest jedynym w Europie państwowym przewoźnikiem lotniczym wystawionym na sprzedaż. Nabywcy szuka także portugalski TAP. Wśród potencjalnych zainteresowanych jest m.in. Lufthansa.

Szef TAP Portugal, Fernando Pinto, chwalił się w kwietniu, że rozpoczęta przez rząd w Lizbonie procedura prywatyzacyjna cieszy się dużym zainteresowaniem branżowych inwestorów. "Nie mogę oczywiście zdradzić kto to jest, ale chętnych jest sporo" - mówił dziennikarzom. I nie powinno to dziwić - portugalski przewoźnik to lider w lotach między Europą a Brazylią i drugi po Iberii największy gracz na rynku lotów między naszym kontynentem i Ameryką Łacińską.

Logo TAP Portugal

Wśród firm, które nie kryły swego zainteresowania był m.in. IAG, czyli British Airways z Iberią, oraz brazylijski TAM. Chęci to jednak nie wszystko - obie firmy zdały sobie sprawę, że sporą przeszkodą na drodze do przejęcia TAP mogłyby się stać władze antymonopolowe, zarówno Unii Europejskiej, jak i Brazylii. Tego problemu nie powinna mieć natomiast niemiecka Lufthansa. Christoph Franz, szef niemieckiego giganta, przyznał kilka dni temu, w rozmowie z dziennikiem Financial Times, że TAP znajduje się w sferze zainteresowań jego firmy. "TAP jest przecież jednym z dużych przewoźników, którzy są wrotami do Ameryki Łacińskiej" - wyjaśnił.

Co więcej TAP, tak jak Lufthansa (i polski LOT), należy do sojuszu Star Alliance. Lufthansa jako jego główny gracz powinna być szczególnie zainteresowana tym aby pozostał w nim przewoźnik mający dobrą pozycją w Ameryce Łacińskiej. Zwłaszcza, że jest wysoce prawdopodobne iż brazylijski TAM, łaczący się obecnie z chilijskim LANem, opuści wktótce Star Alliance i przyłączy się do konkurencyjnego oneworld (należy do niego LAN).

TAP Portugal posiada flotę 55 samolotów, wyłącznie airbusów. Dodatkowo należy do niego regionalny przewoźnik PGA Portugália z 16 mniejszymi samolotami. Razem, w u ubiegłym roku, przewieźli oni rekordową w swej historii liczbę pasażerów - 9,75 mln. Średni wskaźnik obłożenia także był historycznie wysoki - 76,3 proc. Miesięcznik Global Traveler przyznał TAP Portugal tytuł Najlepszej Linii Lotniczej w Europie roku 2011.

Do prywatyzacji przewoźnika rząd Portugalii zobowiązany został przez władze UE i Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Był to jeden z warunków przyznania temu stojącemu w ubiegłym roku na skraju bankructwa państwu pomocy w wysokości 78 miliardów euro. Jeszcze wcześniej o prywatyzację apelowali też szefowie przewoźnika.

poniedziałek, 28 maja 2012, zwirekiwigura

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: