Google
Kategorie: Wszystkie | konstruktorzy | lotniska | promocje | przewoźnicy | wypadki
RSS
czwartek, 19 września 2013

Niemiecka Lufthansa poinformowała dzisiaj, że wyda aż 19 miliardów dolarów na nowe samoloty. Zamówienia zostaną złożone u Airbusa i Boeinga.

 

To już drugie duże zamówienie Lufthansy w tym roku. W marcu przewoźnik podpisał już kontrakt na zakup 100. airbusów średniego zasięgu. Teraz przyszła kolej na samoloty szerokokadłubowe - wg. opublikowanego dzisiaj komunikatu Deutsche Lufthansa kupi aż 59 takich maszyn: 25 airbusów A350-900 i 34 boeingi B777-9X. Katalogowa wartość tego zamówienia to blisko 19 miliardów dolarów. "To największe jednorazowe zamówienie złożone przez prywatną firmę w historii niemieckiej gospodarki" - stwierdził szef Lufthansy, Christoph Franz.

Co ciekawe, złożone zamówienie jest częścią trwającego obecnie restrukturyzacyjnego programu SCORE, który ma pomóc Lufthansie w pozostaniu dochodową firmą. W jego ramach niemiecki przewoźnik m.in. likwiduje obecnie 3500 miejsc pracy.

Nowe samoloty, wg. dyrekcji firmy, mają właśnie pomóc w oszczędnościach. "Zamówione dzisiaj airbusy i boeingi zmniejszą zużycie paliwa o 25 proc., a ogólne koszty operacyjne o 20 proc., w porównaniu z samolotami, którymi latamy obecnie." - wyjaśnił Franz. "Ta inwestycja pomoże nam zachować 13000 miejsc pracy w samej Lufthansie i wiele więcej wśród naszych partnerów i dostawców." - dodał.

Szefowie Lufthansy ujawnili, że pod uwagę brane były także dwa inne modele samolotów od Airbusa i Boeinga. Alternatywą wobec B777-9X był A350-1000, a kontrkandydatem dla A350-900 był B787-10. W efekcie B787-10 został odrzucony z powodu mniejszego zasięgu, a B777-9X wygrał większą pojemnością - A350-1000 ma zabierać 350 pasażerów, podczas gdy B777-9X ze swymi 406 fotelami w standardowej konfiguracji będzie największym dwusilnikowym samolotem pasażerskim w historii.

Poza skonkretyzowanym zamówieniem owych 59 samolotów, kontrakty zawierają też opcję na 60 kolejnych (po 30 u każdego producenta).

Wynika to z tego, że Lufthansa przewiduje 3 proc. roczny wzrost liczby swoich pasażerów, choć nie wyklucza, że może on sięgnąć nawet 5 proc. Gdyby z kolei te założenia okazały się zbyt optymistyczne i wzrost nie sięgnął tych 3 proc. Lufthansa zamierza po prostu przyspieszyć wycofywanie straszych maszyn.

Zamówione dzisiaj samoloty trafić mają do Lufthansy do 2025 r.

W sumie, Lufthansa czeka obecnie na realizację umów na dostawy 295 nowych maszyn o łącznej wartości 36 miliardów euro.

Dzisiejszy kontrakt był być może ostatnią tego typu znaczącą umową podpisywaną w imieniu Lufthansy przez 53-letniego Christopha Franza. W tym tygodniu poinformowano, że będzie on szefował niemieckiemu przewoźnikowi tylko do maja przyszłego roku, kiedy to obejmie kierownictwo rady nadzorczej szwajcarskiego koncernu farmaceutycznego Roche.

poniedziałek, 08 października 2012

No i okazuje się, że Reuters miał rację. W ubiegłym tygodniu pisaliśmy, że wbrew dementi kierownictwa Qatar Airlines agencja prasowa twierdziła, że ten arabski przewoźnik przystąpi do sojuszu oneworld. Dzisiaj mamy potwierdzenie. Oto oficjalny komunikat:



Qatar Airways is to join oneworld, adding one of the world's fastest growing and most highly rated airlines to the world's leading quality airline alliance.

Its election as a oneworld member designate was announced today at a press conference in New York - home of oneworld's central alliance management office - with senior executives of Qatar Airways and the alliance's established member airlines in attendance.

Qatar Airways, named Airline of the Year for the past two years by the Skytrax independent airline quality rating agency, is the first of the three major airlines based in the Gulf to sign for any of the global airline alliances.  It is also the second largest full service airline in the world not, until today, aligned to one of big global airline alliances.

The Doha-based airline's implementation into oneworld is expected to take between 12 and 18 months. 

The carrier is set to move into a brand new home in 2013 with the opening of the New Doha International Airport, designed to strengthen its position as a premium global hub with an eventual capacity for 50 million passengers a year.

As a member of oneworld, Qatar Airways will fly alongside some of the biggest and best brands in the airline business.  British Airways will serve as its sponsor in joining oneworld, supported by the central oneworld alliance team, mentoring the recruit through its alliance implementation programme.

Qatar Airways will be oneworld's second member airline based in the Middle East, alongside Royal Jordanian, which became the first airline from the region to join any of the global alliances when it boarded oneworld in 2007.

In just 15 years of operations, Qatar Airways has built up a solid international route network flying to key business and leisure destinations worldwide - and winning countless awards for high service levels, including the Five Star accolade given by Skytrax.

Qatar Airways' network serves 120 destinations in 70 countries in the Middle East, Europe, Africa, North and South America, Asia and Australasia, including oneworld hubs Amman, Berlin Tegel, Buenos Aires Ezeiza, Hong Kong, London Heathrow, Madrid, Melbourne, Moscow Domodedovo, New York JFK, Osaka Kansai, Sydney, Tokyo Narita, and the Kuala Lumpur home of oneworld member elect Malaysia Airlines.

Fifteen of its destinations and three countries - Iran, Rwanda and the Seychelles - will be new to the oneworld map. More significantly, Qatar Airways will substantially strengthen oneworld's customer offering by providing superior routing alternatives across many hundreds of city pairs.  For example, passengers flying between Asia and Southern Europe or between Asia and Africa will now have convenient one-stop connections not previously available within the oneworld network.

Qatar Airways operates one of the world's youngest and most modern fleets, currently standing at 111 Boeing and Airbus aircraft with an average age of just four years old.

Its addition will increase oneworld's global coverage to 856 destinations in 159 countries, served by a combined fleet of 2,600 aircraft operating more than 9,300 flights and carrying almost a million passengers every day (342 million a year), generating annual revenues of nearly US$ 120 billion.

Qatar Airways already code-shares with oneworld member designate Malaysia Airlines.  It will develop bilateral links with more airlines in the alliance as it moves towards becoming a member of the group.

Two established oneworld member airlines currently serve its Doha home - British Airways from its London hub, and Royal Jordanian from its Amman base - along with member elect SriLankan, from its Colombo hub.   Opportunities for increasing the alliance's services to Doha will be explored as Qatar Airways prepares to join.

When Qatar Airways becomes part of oneworld, its customers will gain access to the alliance's truly global network.  The 2.2 million members of its Privilege Club frequent flyer programme will be able to earn and redeem rewards on any of oneworld's other carriers, with top tier members able to use any of the group's 550 plus airport lounges, and its network will be covered by oneworld's market leading range of alliance fares. 

At the same time, the 125 million frequent flyer cardholders of oneworld's established airlines will be able to earn and redeem rewards when flying on Qatar Airways and access Qatar Airways' lounges.

What the CEOs say

Among those alongside Qatar Airways Chief Executive Officer Akbar Al Baker at today's New York press conference to welcome the airline to oneworld were American Airlines' Chairman and Chief Executive Tom Horton, Chairman of the oneworld Governing Board; Chief Executive of IAG, parent of British Airways and Iberia, Willie Walsh; oneworld CEO Bruce Ashby; and senior representatives from other oneworld member airlines.

Qatar Airways Chief Executive Officer Akbar Al Baker said: "Alliances are playing an increasingly important role in the airline industry today - and that will continue long into the future.  Qatar Airways has carefully reviewed its  strategic options  and it is very clear that joining oneworld is by far the best way forward for us as we look to strengthen our competitive offering and give passengers what they fully deserve - more choice.  Like Qatar Airways, oneworld is focused on quality and providing the best connections between the places most important to today's frequent international travellers. 

"In Qatar Airways' relatively short history, we have quickly established a reputation for innovation, quality and excellence in everything we do, raising standards which our industry peers have watched with envy.  We are pleased to build on that by becoming the only major airline from the Gulf to date to be invited to join any of the global airline alliances - and we are proud to have been invited to join the best of them, in oneworld.  We look forward to completing all the joining requirements as soon as possible, and to fly alongside some of the best airlines in the world long into the future, bringing heightened benefits offered by oneworld to our customers."

American Airlines' Chairman and Chief Executive Tom Horton, Chairman of the oneworld Governing Board, said: "Quality has always been the hallmark of oneworld, so we are pleased to welcome to our alliance another of the world's highest quality airlines.  oneworld aims to be the first choice alliance for frequent international travelers the world over.  Adding Qatar Airways will significantly improve our connectivity between many of the destinations that are most important to those customers, so today's agreement with Qatar Airways will enable us to offer even more value."

Willie Walsh, Chief Executive of IAG, parent of British Airways and Iberia, said: "In Qatar Airways, oneworld is pleased to welcome another great airline that will enhance oneworld's network and product offerings in one of the world's fastest growing regions for air travel demand.  Its fine reputation for customer service mirrors oneworld's own focus.  British Airways is delighted to be serving as the sponsor of Qatar Airways in joining oneworld."

oneworld CEO Bruce Ashby added: "The big three Gulf carriers have been embraced by millions of consumers the world over - just as consumers have embraced global airline alliances.  Our own analysis clearly demonstrated that Qatar Airways is the best fit for oneworld's network, requirements, philosophy and strategy.  oneworld is delighted to be the first of the global alliances to welcome a member airline from this region, enabling us to be the first to offer consumers the services and benefits offered by both a global alliance and a Gulf carrier.  We look forward to welcoming another great airline to oneworld.

"oneworld's flexible approach to bilateral cooperation with carriers outside our alliance means that links already established between our member airlines with other carriers from this region may continue in tandem with Qatar Airways' addition to oneworld, further strengthening the choice and convenience we collectively offer our customers."

 

Jest to wiadomość, która - bez wątpienia - nie pozostanie bez reakcji ze strony pozostałych dwóch sojuszy. Oraz konkurencji Qataru z regionu Zatoki Perskiej. Więc co? Ja stawiam na Emirates w Star Alliance i Etihad w Sky Team. A co Wy, drodzy czytelnicy, o tym myślicie?

środa, 03 października 2012

Qatar Airways będzie pierwszą z wielkich arabskich linii lotniczych, która przystąpi do jednego z trzech globalnych sojuszów przewoźników. Jej wybór padł na oneworld...

Taką informację podała wczoraj agencja prasowa Reuters, powołując się na "źródła zbliżone do oneworld". I to mimo, że dzień wcześniej szef Qatar Airways - Akbar al-Baker - powiedział, że powtarzające się już od jakiegoś czasu informacje o wejściu kierowanego przez niego przewoźnika do tego sojuszu "są tylko plotkami" i Qatar niczego takiego "nie planuje".

Informatorzy Reutersa twierdzą tymczasem, że oficjalna informacja o planowanym przystąpieniu przewoźnika z Dauchy do oneworld, zostanie ujawniona już w najbliższy poniedziałek w Nowym Jorku. Na zaplanowanej na ten dzień konferencji prasowej mają być obecni m.in. szef sojuszu, Bruce Ashby, a także bossowie największych, należących już do niego linii lotniczych: Willie Walsh kierujący IAG (holding do którego należy British Airways i Iberia), oraz Tom Horton - szef American Airlines.

Gdyby rewelacje Reutersa rzeczywiście się potwierdziły, zmieniłoby to radykalnie dynamikę globalnych sojuszy lotniczych, dając oneworld pozycję światowego lidera. Qatar Airways to obecnie jedna z najdynamiczniej rozwijających się linii lotniczych świata. Ma w tej chwili flotę ponad 100 samolotów, którymi - ze swego hubu w Dausze - lata do ponad 120 miast na wszystkich kontynentach (poza Antarktydą). Regularnie jest też umieszczana w rankingach najlepszych przewoźników świata.

Od 5 grudnia Qatar Airways latać będzie także do Warszawy - loty z i do Dauchy wykonywane będą w poniedziałki, środy, piątki i soboty airbusem A320.

Z kolei oneworld to obecnie drugi (po Star Alliance) największy globalny sojusz przewoźników. Należą do niego Air Berlin, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN Airlines, Qantas, Royal Jordanian i S7 Airlines. Dodatkowo, w trakcie procesu przystępowania do oneworld są już Malaysia Airlines i SriLankan Airlines.

niedziela, 09 września 2012

Zarówno Star Alliance, jak i SkyTeam przyjęły ostatnio pod swe skrzydła duże linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej. Co jednak nie oznacza, że lotnicza bitwa o ten region świata już się skończyła.

Dla linii lotniczych Ameryka Łacińska to wciąż Ziemia Obiecana. Od wielu lat nieustannie rosną nie tylko wskaźniki liczby pasażerów transportowanych wewnątrz tego regionu, ale także ruch międzykontynentalny z i do tej części naszego globu. Nic dziwnego - Ameryka Łacińska jest coraz bardziej doceniana nie tylko przez turystów, ale także przez światowy biznes. Brazylia, Meksyk, Kolumbia i Chile to kraje, które ostatnio mocno pną się w górę w rankingach wielkości zagranicznych inwestycji.

W efekcie takie lotnisko w brazylijskim São Paulo stało się w ostatnich latach międzykontynentalnym hubem, do którego latają najwięksi przewoźnicy ze wszystkich kontynentów poza Australią. Swe połączenia z Ameryką Łacińską uruchomiły już takie giganty jak Emirates, Qatar Airways, Turkish Airlines, czy Korean Air. Inne, jak chociażby emiracki Etihad, do latynoamerykańskich lotów się już oficjalnie szykują.

Rosnąca konkurencja na latynoamerykańskim rynku lotniczym zmusza coraz częściej jego graczy do opracowywania strategii walki o klienta. Słabsi gracze odpadają, najczęściej bankrutująć (w tym roku upadła już Pluna w Urugwaju i Sol w Paragwaju), inni łączą swe siły - czy to przez fuzje, czy przez porozumienia.

Tylko w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy doszło m.in. do połączenia kolumbijskiej Avianki z salwadoreńską TACA, oraz przejęcia brazylijskiego TAMu przez chilijski LAN. W wyniku tej drugiej fuzji powstało LATAM Airlines Group - już zaliczane do jednego z największych lotniczych koncernów na świecie. 

O swą obecność na tak dynamicznie rozwijającym się niebie zadbać też musiały, oczywiście, globalne sojusze linii lotniczych. I rzeczywiście - układ sił między nimi na latynoskim rynku, przez lata znajdujący sie w stanie równowagi, w ostatnich miesiącach gwałtownie zaczął się zmieniać. I wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek walki.

Zacznijmy od Star Alliance. Sojusz ten, przez długie lata, swą obecność w Ameryce Łacińskiej koncentrował na Brazylii. Jego regionalnym partnerem był początkowo Varig, który jednak w 2006 roku zaczął bankrutować i w efekcie, rok później, został wykluczony ze Stara. Sojusz niemal natychmiast rozpoczął negocjacje z potencjalnymi następcami Variga. Wśród kandydatów były m.in. Aerolineas Argentinas, ale to w końcu, w 2010 r., brazylijski TAM stał się nowym latynoamerykańskim przyczółkiem Stara.

Niestety dla tego sojuszu, już kilka miesięcy później TAM rozpoczął negocjacje o możliwym oddaniu się w objęcia chilijskiego LANu. Który przecież należy do konkurencyjnego oneworld. Szefowie Staru nie byli jednak tym razem przezorni i do dyskusji o członkowstwie zaprosili także łączące się wówczas Aviankę i TACA. I kilka miesięcy temu AviancaTACA także stała się członkiem Star Alliance. A także panamska Copa Airlines, która przeszła do Staru ze SkyTeam w ślad za swym amerykańskim partnerem Continental, który połączył sie z United, jednym z założycieli Stara.

Efekt tego wszystkiego jest taki, że w tej chwili Star Alliance jest najsilniejszym sojuszem w Ameryce Łacińskiej. Należy do niego AviancaTACA ze swymi filiami w Kolumbii, Salwadorze, Kostaryce, Peru, Hondurasie, Nikaragui i Gwatemali, a panamska Copa Airlines (z filią w Kolumbii), oraz TAM - największy przewoźnik w Brazylii.

Sytuacja ta nie potrwa jednak długo - nie ulega bowiem wątpliwości, że TAM już za kilka miesięcy opuści Star Alliance i przyłączy się do oneworld. Taki warunek postawił bowiem chilijski strażnik antykartelowy, zgadzając się na fuzję LANu z TAMem.

A to bardzo wyrówna podział sił między Starem i oneworld. I to mimo, że ten drugi sojusz wciąż nie załatał dziur w siatce połączeń będących efektem upadku swego meksykańskiego członka - Mexicany. Na szczęście oneworld ma w swych szeregach LAN i jego filie w Argentynie, Peru i Ekwadorze. A wkrótce ma być także przyjęta nowopowstała filia w Kolumbii. Nie można też zapominać o należącej do oneworld Iberii, która jest niekwestionowanym liderem na trasach między Ameryką Łacińską i Europą. TAM doskonale się w to wszystko wpasuje.

Pozostaje SkyTeam. Sojusz skupiony wokół Air France/KLM i Delty, jako jedyny z wielkiej trójki nie miał do niedawna żadnego członka w Ameryce Południowej. Jego jedynym latynoskim oparciem było Aeroméxico. Oraz Copa Air, zanim nie przniosła się do Star Alliance.

Napisałem "było", bo sytuacja zmieniła sie pod koniec sierpnia - do SkyTeam przyjęte zostały wówczas Aerolineas Argentinas. Nie są to jednak linie lotnicze będące strategicznym graczem w regionie, więc SkyTeam raczej pozostanie na ostatniej pozycji w walce sojuszów o latynoamerykańską obecność. Choć nie bez walki - jego szefowie zapowiadają, że będą kontynuować regionalną ekspansję. Problem w tym, że interesujących i wolnych kandydatów wielu nie pozostało. Najbardziej prawdopodobne jest to, że do SkyTeam z czasem wejdzie brazylijski GOL, już współpracujący z wieloma przewoźnikami należącymi do tego sojuszu.

sobota, 08 września 2012

Ten rok należy do Boeinga. Amerykański konstruktor zbiera znacznie więcej zamówień na nowe samoloty, niż jego europejski konkurent - Airbus.

Paradoksalnie, miniony sierpień był szczególnie dobry dla koncernu z Tuluzy. Airbus w jego trakcie, podpisał kontrakty na dostawę aż 114 samolotów, m.in. dla Philippine Airlines (44 A320neo i 10 A330-300) i państowowej, chińskiej firmy leasingowej ICBC Financial Leasing (30 A320 i 20 A320neo).

Mimo to, bilans zamówień jakie dwaj najwięksi konstruktorzy zarejestrowali od początku roku wypada zdecydowanie na korzyść Boeinga. Tylko między styczniem, a końcem lipca w amerykańskim koncernie zamówiono dokładnie 700 maszyn. Zaś Airbusa, między styczniem i końcem sierpnia, znalazł nabywców na jedynie 384 samoloty.

Kierownictwo Airbusa jest jednak optymistycznie nastawione i przewiduje, że przyszłość europejskiego koncernu, podobnie jak jego amerykańskiego konkurenta, rysuje się w bardzo pogodnych kolorach. -Zapotrzebowanie na nowe samoloty będzie w najbliższych latach rosło. Z naszych prognoz wynika, że do 2030 r. nabywców znajdzie co najmniej 28200 nowych samolotów- twierdzi John Leahy, szef Airbusa.

Według przewidywań koncernu z Tuluzy, największymi rynkami zbytu staną się wkrótce, dla producentów samolotów, Indie i Chiny. Póki co, zaledwie co 20 statystyczny Hindus wsiada w ciągu roku raz do samolotu i co piąty Chińczyk. Jednak społeczeństwa tych państw coraz bardziej się bogacą i wskaźniki konsumpcji będą się coraz bardziej zbliżać do tych na Zachodzie. Tymczasem statystyczny mieszkaniec Stanów Zjednoczonych, czy Wielkiej Brytanii lata samolotem 3 razy w roku.

Tagi: airbus boeing
21:38, zwirekiwigura , konstruktorzy
Link Dodaj komentarz »
sobota, 07 lipca 2012

Francuskie Biuro Śledztw i Analiz opublikowało w końcu końcowy raport ze śledztwa ws. pamiętnej katastrofy lotu AF447, w czasie którego lecący z Rio de Janeiro do Paryża airbus A330-200 wpadł do Atlantyku.

Swój finalny raport Biuro Śledztw i Analiz, francuski odpowiednik naszej Komisji ds. Badania Wypadków Lotniczych, przedstawiło w Rio de Janeiro. Z Brazylii bowiem pochodziła większość ofiar feralnego lotu.

Rewelacji nie było. Raport nie zawiera niczego co nie zostałoby ujawnione i powiedziane jeszcze w trakcie trwania śledztwa. To chłodna analiza łańcucha wydarzeń, który doprowadził do tragedii. Bo, tak jak w większości lotniczych wypadków, o tragicznym finale AF447 nie przesądziło pojedyńcze wydarzenie, lecz cała seria błędów i awarii. Śledczy wielokrotnie w swym raporcie podkreślają, że ta śmierć 228 osób to konsekwencja technicznych usterek połączonych z błędami w pilotażu.

Z 41 zaleceń zawartych w raporcie, aż osiem dotyczy proponowanych zmian w systemie szkolenia pilotów przez Air France. Śledczy piszą m.in. że "szkolenie praktyczne powinno zostać uzupełnione o solidny fundament wiedzy teoretycznej, w tym m.in. z mechaniki lotu."

Mówiąc konkretnie, tak jak to już od dawna było wiadomo, usterką techniczną będącą początkiem tragicznego splotu wydarzeń, był zamarznięcie czujników prędkości, tzw, rurek Pitota. "Było to zjawiskiem znanym, lecz źle kontrolowanym przez lotnicze środowisko" - piszą śledczy. Ich zdaniem złe wyszkolenie załogi sprawiło, że zupełnie nie potrafiła sobie poradzić z konsekwencjami tego na pozór niegroźniego wydarzenia. Piloci "najwyraźniej niezrozumieli" tego co działo się z samolotem i ich działania "były coraz bardziej chaotyczne", aż w końcu dorowadziły do "całkowitej utraty kontroli kognitywnej nad samolotem".

Autorzy raportu zalecają też m.in. polepszenie systemów automatycznych ostrzeżeń wysyłanych pilotom przez komputer pokładowy, w taki sposób aby nie pozostawiać wątpliwości czego one dotyczą. Piloci AF447 nie zwracali bowiem uwagi na alarm dźwiękowy ostrzegający ich o przeciągnięciu maszyny, myśląc że komputer ostrzega ich przed czymś innym i znacznie mniej groźnym.

Większość zaleceń technicznych zawartych w raporcie już została wprowadzona w życie.

Wszystkim zainteresowanym polecam, opublikowaną w grudniu minionego roku przez amerykański magazyn Popular Mechanics, angielskojęzyczną analizę stenogramu rozmów pilotów lotu AF447.

01:50, zwirekiwigura , wypadki
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 40