Google
Kategorie: Wszystkie | konstruktorzy | lotniska | promocje | przewoźnicy | wypadki
RSS
wtorek, 07 marca 2006

Kończy się pewien ważny rozdział w historii lotnictwa pasażerskiego. Europejski Airbus poinformował właśnie, że kończy produkcję modelu A300/A310, czyli samolotu od którego zaczęła się jego własna historia.

Pierwszy A300 zaczął latać w 1974 roku w barwach Air France i był pierwszym na świecie dwusilnikowym, szerokokadłubowym samolotem średniodystansowym. Z czasem doczekał się on też zmniejszonej wersji A310. A w 1988 roku dość gruntownej modernizacji, czyli modelu A300-600, który produkowany jest do dzisiaj, zwłaszcza w wersji cargo.

Wszystko jednak musi mieć swój koniec – Airbus do tej pory wyprodukował 802 samoloty A300/A310, a na kolejne 19. wciąż czekają klienci. Airbus oczywiście je dostarczy, ale – od dzisiaj – nie będzie już przyjmował zamówień a kolejne. Szefowie firmy przewidują, że ostatni A300-600 opuści linie montażowe w Tuluzie w lipcu przyszłego roku.

tags: , ,

poniedziałek, 06 marca 2006

Jemeński narodowy przewoźnik, Yemenia, podpisał dzisiaj wstępne porozumienie w sprawie zakupu 6 egzemplarzy przyszłego Airbusa A350-800, z opcją na kolejne 4 takie maszyny. Yemenia, która należy do rządu w Sanie (51 proc.), oraz Skarbu Państwa Arabii Saudyjskiej (49 proc.) i lata obecnie do portów lotniczych w Europie, Afryce i Azji, chce w przyszłości latać wyłącznie na samolotach budowanych przez europejski koncern EADS. Obecnie jej flota składa się z dwóch Airbusów 330-200, czterech A310-300 i trzech boeingów 737-800.

W podjęciu decyzji o prawdopodobnej rezygnacji z amerykańskich samolotów rolę odegrały nie tylko argumenty operacyjno-ekonomiczne. Coraz więcej przewoźników z państw arabskich, zwłaszcza nie tych największych, zastanawia się nad rezygnacją z boeingów. Ze względów, które nazwać można geopolityczne. Coraz bardziej bowiem skarżą się na trudności w otrzymywaniu amerykańskich wiz dla swych pilotów i mechaników, którzy chcieliby podnosić swe kwalfikacje i uczestniczyć w kursach organizowanych przez konstruktora...

Mimo to Airbus wciąż przegrywa z Boeingiem w ilości zamówień na opracowywane właśnie przyszłe modele dalekodystansowe. Airbus na A350 ma, po kontrakcie z Yemenią, 182 zamówienia od 14 kompanii. Boeing, na model B787, ma już 379 zamówień od 28 firm. W tym 7 od LOTu.


tags: , , , ,

20:49, zwirekiwigura , przewoźnicy
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 05 marca 2006

Delta Air Lines, jeden z największych amerykańskich przewoźników, jest w coraz lepszej kondycji finansowej... To oczywiście cyniczny żart. Tylko w minionym styczniu kompania ta straciła – bagatela – 300 milionów dolarów. Pewna poprawa oczywiście jest, bo rok wcześniej strata wynosiła 314 milionów. Szefowie Delty przekonują jednak, że sytuacja jest lepsza niż mogłoby się to wydawać: podkreślają, że z tych 300 milionów, aż 87 to koszty trwającej już restrukturyzacji.

Tak naprawdę sytuacja firmy z Atlanty jest jednak podbramkowa. Nie jej jedynej oczywiście. Większość dużych amerykańskich przewoźników ma stoi na skraju bankructwa, albo – tak jak np. właśnie Delta, już ogłosiła niewypłacalnośćm, aby pod ochroną tzw. Chapter 11, walczyć o przeżycie. Delta w 2005 roku straciła 3,8 MILIARDA dolarów! W jej kasach znajduje się, na szczęście, jeszcze 2,1 miliarda dolarów. Czyli ma jeszcze czym walczyć. Niemniej jednak bieżący rok będzie dla niej decydujący. Albo wóz, albo przewóz...

tags: , , , , .

piątek, 03 marca 2006

Wczoraj mieliśmy poznać nowego prezesa naszego narodowego przewoźnika – LOTu. Ale nie poznaliśmy. Ani Paweł Dąbkowski, były szef White Eagle Aviation, ani Marcin Oblicki, aktualny dyrektor Skarbca Lotu nie przekonał Rady Nadzorczej tej firmy, do powierzenia mu kierownictwa LOTu.

W tej sytuacji szef Rady Nadzorczej, prof. Władysław Bartoszewski, natychmiast ogłosił kolejny, ekspresowy, konkurs na lotowską prezesurę. Kandyaci, mający wyższe wykształcenie, pięcioletni staż pracy, nieograniczone prawa publiczne, oraz doświadczenie w zarządzaniu i kierowaniu zespołami pracowników, a także znajomość zasad funkcjonowania spółek handlowych z udziałem skarbu państwa, mogą składać papiery do 17 marca. A jeśli kogoś nie interesuje sama prezesura to ogłoszono też konkursy na stanowiska trzech członków zarządu LOTu: ds. handlowych, operacyjno-technicznych i finansowo-ekonomicznych.

Oznacza to, że Rada Nadzorcza pewnie przedłuży kontrakt Tomasza Kopoczyńskiego, który został z niej oddelegowany do pełnienia obowiązków prezesa. Jego dotychczasowy, trzymiesięczny, mandat wygasa 19 marca. Do tego czasu na pewno nie zostanie mianowany jego następca.


tags: , , , ,

02:24, zwirekiwigura , przewoźnicy
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 02 marca 2006

Kolejna kompania lotnicza, która liczy na ponowne zyski: Japan Airlines (JAL) poinformował dzisiaj, że w rozpoczynającym się 1 kwietnia nowym roku budżetowym nie powinno już być strat. JAL przyewiduje wręcz, że zarobi 3 miliardy jenów, czyli prawie 26 milionów dolarów. Zobaczymy, czy to się uda? W ubiegłym roku jej szefowie także przewidywali zyski, i to nie bagatelne – 30 miliardów jenów. A teraz już wiadomo, że w kończącym się roku budżetowym stracą 47 miliardów. Firma tłumaczy to m.in. rekordowymi cenamy paliwa lotniczego. I obiecuje zmiany.

Póki co firma pożegnała się w minionym tygodniu ze swym dyrektorem generalnym i planuje gruntowną, mającą trwać 5 lat, restrukturyzację: redukcję floty, zamknięcie najmniej rentownych połączeń, oraz prawie pół miliarda dolarów inwestycji w promocję, poprawę wizerunku i poprawę stanu technicznego swych samolotów. Bo ostatnio, szczególnie w Japonii, JAL ma opinię firmy, która lata starymi, często psującymi się maszynami. Tylko w ostatnich miesiącach JAL „zaliczył” pożar silnika w locie i lądowanie bez opony... Kompania, stara się tymczasem o przyjęcie do sojuszu lotniczego oneworld i on także postawił jako warunek podniesienie generalnego standardu. Firma musi też przygotować się na wzrost konkurencji – rozbudowywane jest właśnie lotnisko Tokyo Haneda i już w 2010 roku ma być co najmniej 15 proc. więcej krajowych i zagranicznych połączeń ze stolicą Japonii.


tags: , , , , , .

23:54, zwirekiwigura , przewoźnicy
Link Dodaj komentarz »
1 ... 36 , 37 , 38 , 39 , 40